“Kõik on formuleerimise küsimus”

Tere
Aasta 2009 on lõppemas ja nagu kõik teisedki igal pool teevad kokkuvõtteid, nii teen ka mina. Kuigi ma ei poolda seda arusaama, et nüüd lõpeb ka kümnend, sest tegelikkuses lõpeb see alles aasta pärast, ei hakka ma enamusega vaidlema ja lähen ka sellega kaasa.
Kui rääkida muusikast, siis terve see aastakümme oli paljuski tehtu kordamine. Kui näiteks Metallica julges midagi uut teha, siis fännid hakkasid karjuma ja lõpuks nad ise ka nõustusid taas tegema oma vanakooli teemat. Siiski oli “St Anger” minu meelest üks nende parimaid. Kümnendi ainsad üllatajad leidusid minu meelest päris alguses – aastatel 00-03. Üks edukamaid uustulnukaid sel kümnendil ja minu meelest ka selle sajandi seni parim bänd oma uudsuse, edukuse ja originaalsuse tõttu on Linkin Park. Võib-olla ma pole kõige õigem sellist arvamust avaldama, arvan siiski, et on palju inimesi, kes võivad arvata sama. “Hybrid Theory” tegi lihtsalt maailmamuusika ajalugu – ja ilmudes aastal 2000 saame lugeda selle selle kümnendi ja sajandi uustulnukaks.
Siiski rääkides kaduvast aastast peab tõdema, et olenemata mõningatest välismaistest üllatajatest on aasta parima plaadi tiitlit minu meelest väärt siiski Eesti artist – Toe Tag ja album “Kõik on formuleerimise küsimus”. Ma pole Eesti hip-hopi palju armastanud, kuigi pean tunnistama, et Henry Kõrvitsa riimiladumisoskus on mind ennegi mõtlema pannud. Nüüd aga – oodates tavalist Eesti keskpärast hip-hop albumit – pidin selle suve alguses aga positiivselt pettuma. Paul Oja on suutnud teha kõike seda, mida seni Eesti popmuusikud ega hip-hop muusikud teha pole jõudnud või osanud. Ma arvan, et ma ei valeta, kui ma ütlen, et sellel plaadil oli rohkem kaasaegset poppi, kui mistahes tolle hetke Eesti popmuusiku lugudes. Osavalt iga žanri piiril mängides jääb asi ikka sündsa hip-hopi piiresse, aga tegu pole kaugeltki mitte klassikaliste viieminutiliste konstantsete räppimistega lugudega.
Siin tulevad mängu ka riime rebivad Revo ja G-Enka. Kui vaja siis tehakse kaunist lauluhäält ja kui vaja siis ehtsat räppi. Igal juhul sõnum on otsene ja selge ja tuleb paremini esile, kui lihtsat räppi kuulates. Näitena võib tuua loo “Eksperiment”, kus puhas vokaalne laulmine kannab laulu palju edukamalt läbi, kui seda oleks teinud räpp. Muidugi G-Enka pole laululind, kuid arvestades lüürikat ja sõnumit ei saagi sellele liigset tähelepanu pöörata.
Olles kuulanud ka selle aasta comeback-räppari Eminemi viimast albumit pean tõdema, et Eminem on jäänud selliseks nagu ta oli ja tal on üksikud head lood, mis plaadil säravad, kuna liiga palju infot sekundis on lihtsalt ajudele kurnav. Toe Tag’i puhul on aga olukord teistsugune – Sa ei saa kunagi kindel olla, milline on järgmine lugu, enne kui sellest on pool juba kõlanud. Seega on rõhutud rohkem ka muusikalisele vaheldusele mitte ainult eri lugudes vaid ka lugude siseselt.
See album avas minu jaoks seni kergelt paokil olnud Eesti hip-hopi ilma uksed ja kindlasti leidsin paljutki, millele tulevikus tähelepanu pöörata. Kindlasti on andnud see album Eesti ja isegi maailma hip-hopile palju parema suuna ellu jäämiseks.
Irooniliste sõnumitega plaatide puhul on tavaks, et see muutub lõpuks kannatamatuks – antud album aga laseb piisavalt vahepeal õhku välja ning laseb muusikal veidi olukorda neutraliseerida. Seega tuleb irooniliste repliikide vahelt välja palju erinevaid teemasid, millele peaks ja võiks iga tänapäeva inimene veidigi tähelepanu pöörata.
Eelmise albumiga “Legendaarne” Eesti muusikailma tippu tõusnud Toe Tag on seega hakkama saanud millegi enamaga kui loota oleks osanud. Selle aasta parima albumi tiitlit nii Eesti kui kogu maailma arvestuses väärib see igati. Kuid eks see kõik ju olegi ainult formuleerimise küsimus…
Head vana-aasta lõppu,
Daun

Lisa kommentaar

