Nad seavad end valmis

Tere-tere!

Viimase 24 tunni huvipakkuvaim teema on kindlasti riigikogu valimised. Mina, kui suhteliselt poliitikast mitte huvi tundev inimene, ei oska selles teemas näha küll politoloogilisi vaatenurki, kuid tavakodanlikke väärtusi hindan sellegipoolest ja demokraatliku riigi üks alustalasid ongi see, et rahvas saab oma tuleviku üle mingil määral otsustada. Seega tulemused mind siiski huvitavad ning oma sõna ütlesin ka mina.

Ei hakka siinkohal midagi pikalt jahuma ja liigselt kellegi poole kalduma, sest Eesti poliitilisel maastikul pole minu silmis küll kuhugi poole võimalik kalduda. Arvatavasti ongi ka selliseid inimesi, kes käisid hääletamas poliitikutest sõprade või poliitikute puhul erakonnakaaslaste või siis iseenda poolt. Aga see käib alati ka asja juurde. Mina oma valikust pikemalt rääkima ei hakka, kuna mul on õigus oma eelistused vaka all hoida ja ega ma niikuinii selle “suure neliku” poolt ei hääletanud ka.

Selleks on mitmeid põhjusi – RE ja KE kohta võib öelda “Pada sõimab katelt, ühed mustad mõlemad”. Ehk siis mõlemad on pidanud midagi korda saatma, kuna nad on võimul – üks valitsuses, teine Tallinnas, kuid samas nende kordaminekud on kaheldava väärtusega ja pigem mõeldud stiilis “meie tegime ära, mis teil vastu panna on?”. Tavakodaniku heaolu eest seismist näen ma nende puhul haruharva ja see on ka põhjus, miks ma kunagi nende poolt ei hääletaks. Kultuuritarbijana on minu meelest väga masendav mitte ainult pidev muusikute vool Keskerakonda, vaid ka see, kuidas Eesti popmuusika tegi Laura esituses propagandat oravapoistele. Loodan, et eile, mil oli keelatud poliitiline agitatsioon oli ka keelatud tolle loo mängimine Eesti raadiojaamades. Minu meelest võiks valimisnimekirjadesse kuuluvad häältepüüdjatest kultuuritegelased üldse vastutasuks valimiseelseks nädalaks meediast maha tõmmata. Näiteks: Kuigi mulle meeldib Vanilla Ninja, siis ma usun, et pole õiglane, et iga mängitud loo eest saab preili Siska esitamistasusid ning lisaks veel feimi, et inimesed tema poolt hääletaksid. See on nagu valimisreklaam, mille eest n-ö “poliitikud” veel raha juurde saavad.

Sotside kohta mul muidu midagi suurt paha pole öelda, aga peab tunnistama, et Eestis käivad asjad teistmoodi kui mujal maailmas ja nii on sotsid näidanud end väga antisotsialistlikus võtmes korduvalt. Näiteks parempoolsete erakondadega võimule saades loobuti võimu nimel enda põhiseisukohtadest ja lasti oravatel teha ikka n-ö sotsiaalsetele eluvaldkondadele liiga. Võimule saada on tore, et saaks oma valijate heaolu nimel veidigi seista, kuid samas on võib-olla õigem omadele eesmärkidele kindlaks jääda.

Sarnane seis on IRL-iga. Res Publica nime alt oldi lihtsalt liiga noored ja opakad kui võimule saadi ning seetõttu nad ka hävisid kiirelt, kuid ühinemine Laariga oli minu meelest veel suurem samm tagasi. Muidu oleks sellest erakonnast võib-olla isegi pikapeale asja saanud, kuna puudusid kommarid ja pakuti nooruslikku lähenemist riigile. Seda oleks ka vaja, sest reaalselt võttes on Ansipi ideed “Viie rikkaima Euroopa riigi hulka” ülepingutatud. Kindlasti läheb ta selle peale ikka veel välja, kuid vaja oleks mõelda realistlikult – kõigepealt korda teha sotsiaalsed valdkonnad ja miks mitte ka kultuurivaldkonnad. Siinkohal offtopicuna toon välja mõtte, mida mu ema mulle hiljuti mainis. Iga vabariigi kodanik peaks teadma põhiseadust või vähemalt selle üldsätteid ja sissejuhatust. Tsiteerin: “… mis peab tagama eesti rahvuse ja kultuuri säilimise läbi aegade” ning “§ 5. Eesti loodusvarad ja loodusressursid on rahvuslik rikkus, mida tuleb kasutada säästlikult.” Ehk siis riigijuhid jätku meelde, et kultuuriga palju mängida ei tohiks ja rahategemise asemel võiks Eestit säästa. Seda igas mõttes, mitte ainult looduslikus mõttes (kuigi igal pool silma hakkav riigimetsade maha võtmine juba piinab minu looduselähedast hinge: Peatage riigijuhtide metsaärid!).

Okei, nüüd läksin teemadega liiga laiali. Kuhu ma jõuda tahtsin, oli see, et ühelt poolt vaadates on hea, et kodanike valik on läinud konkreetsemaks. Pole enam 10 erakonda riigikogus, kes omavahel ainult kaklevad ja Eesti edasise arengu nimel on erakondade vähenemine riigikogus teretulnud. Siiski oman arvamust, et need neli, olgugi, et loogiline nelik, on siiski mõnes mõttes minule arusaamatu valik. Ja kui tõesti IRL ja Sotsid veel võiksid olla, siis jään ootama aega, mil avatakse oma silmad ja nähakse MuPo, Euro tuleku jms tagamaid ning hakatakse ka kodanlikul tasemel mõtlema, kas need, keda “kõik armastavad”, tegelt ka väärivad armastust!

Eesti Vabariigi Kodanik.

Lisa kommentaar

